Contact us here

 

Remmen voor actuatoren en hun betekenis voor industriële machines


Hier kun je meer te weten komen over de verschillende manieren waarop industriële lineaire actuatoren worden afgeremd, wat altijd nodig is om ervoor te zorgen dat de actuator op zijn plaats blijft wanneer de voeding uitgeschakeld is. Onze expert Hunter Stephenson legt in deze video de basisprincipes uit.

Wat is het doel van het gebruik van een rem in een actuator?

Het doel van het gebruik van een rem in een actuator is ervoor te zorgen dat de actuator in de ingestelde positie blijft wanneer de stroom wordt uitgeschakeld. Er zijn drie manieren om in een actuator voor remfunctionaliteit te zorgen. Een van die manieren is zelfvergrendeling, wat inhoudt dat geen rem nodig is om de actuator op zijn plaats te houden wanneer de voeding uitgeschakeld is. In andere gevallen is het nodig om een mechanische rem of een elektrische rem in de actuator in te bouwen. Actuatoren van LINAK® zijn OF zelfvergrendelend OF zijn uitgerust met mechanische remmen in verschillende uitvoeringen.

Welke verschillende soorten mechanische remmen bestaan er voor actuatoren?

  • De schijfrem: De schijfrem is gewoonlijk direct op de spindel gestapeld, waar de schijven zich samendrukken rond de spindel om de beweging te stoppen. Als de rem in direct contact met de spindel wordt geplaatst, wordt deze blootgesteld aan zowel hoge kracht als hitte. Dit type rem is een slijtonderdeel dat is ontworpen en getest conform de levensduur van de actuator. De plaatsing van de rem direct op de spindel moet ook worden overwogen in relatie tot de inbouwafmetingen van de actuator.

  • De enkelwerkende rem: De enkelwerkende rem bevat een interne veer, wat betekent dat de rem in één richting werkt – zowel bij duwen als trekken. Voor een actuator met dit type rem moet worden gespecificeerd of deze moet werken bij duwen of bij trekken.

  • De dubbelwerkende rem: De dubbelwerkende rem is een zeer krachtige rem. Dit type rem is geïntegreerd in de industriële actuatoren van LINAK®, omdat hun hoge efficiënte prestatie een rem vereist die een hoog zelfvergrendelingsvermogen heeft. Actuatoren met een dubbelwerkende rem kunnen in beide richtingen werken zonder de rem te activeren zolang de beweging afkomstig is van de elektromotor. Als de beweging afkomstig is van de spindel, en in beide richtingen, wordt de rem geactiveerd en houdt deze de actuator in positie.

Wat is de zelfvergrendelingsfunctie van elektrische actuatoren?

Zelfvergrendeling is een van de belangrijkste verkoopargumenten voor elektrische actuatoren, omdat het voorkomt dat de actuator terugloopt. Bij actuatoren van LINAK® wordt het zelfvergrendelingsvermogen gedefinieerd door de specificatie dat de actuator met een volledige belasting en bedrijfscyclus kan werken, en wanneer de actuator wordt gestopt, deze maximaal één spindelomwenteling beweegt voordat de actuator in de volledige stop wordt vergrendeld.

Er zijn verschillende factoren die het zelfvergrendelingsvermogen van een actuator beïnvloeden. Spindeltype en spindelmoer, tandwielkast- en remontwerp en DC-motorbesturing zijn slechts enkele van de belangrijkste ontwerpoverwegingen die van invloed zijn op het vermogen van de actuator om belastingen te weerstaan wanneer de actuator wordt gestopt.

Wist je het volgende?

De positie van een rem in een actuator is van invloed op de grootte en het benodigde vermogen van de rem.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe actuator is er weinig ruimte om een mechanische rem toe te voegen aan het ontwerp. Bijvoorbeeld op de spindel, in verbinding met de tandwielen of rechtstreeks op de draaias van de motor.

Hoe verder de rem zich van de spindel bevindt, hoe lager de benodigde krachten die nodig zijn om te remmen. De eindspeling zal echter gewoonlijk toenemen. Het ontwerp moet dus rekening houden met deze factoren.

In theorie zou een rem tussen de motor en de tandwielaandrijving van de actuator nóg efficiënter zijn, aangezien hierdoor de eindspeling wordt verminderd en lagere krachten nodig zijn om te remmen.

Heb je vragen?

- Ons team staat klaar om je te helpen met technische informatie, een project te starten en meer.

Contact opnemen